قصص

قصة حرب الدجال

هذه القصة حقيقية حدثت بالفعل
#السحرالاسود
(حرب الدجال)
الجزء الاول
لو سألت اللي حواليك دلوقتي هما أتعرضوا قبل كده لسحر ولا لأ.. معظمهم هيقولك أيوة
رغم إن في ناس هتكون بتكدب عليك.. لكن لو واحد منهم رد وقال أتعرضت للسحر الأسود تفتكر ده هيستوقفك ولا عادى
خلينى أقولك إن السحر الاسود هو من أخطر أنواع السحر وبيوصل المسحور للموت أو الجنون
….
صرخات أهل البلد كانت عالية جداً.. وده اللي خلانى أخرج من بيتى عشان أشوف بيت الشيخ صديق بيتحرق قدام عينيا ومراته وعياله بيقولوا الشيخ صديق جوه.. الشيخ صديق بيتحرق
وفي اللحظة دي شوفتها واقفة في البلكونة مبتسمة.. إبتسامة شيطان منتصر
يمكن اللي بيحصل قدامي ده كان غريب لحد ما عرفت الحكاية
خلينى أحكى من البداية.. من 6 شهور فاتت
أنا خليل شاب مصري عايش فى قرية من إحدي قرى الصعيد.. أنا بشتغل صحفي كده في جريدة في القاهرة متخصص في أخبار الحوادث وبالذات في الصعيد يعني أي حاجة تحصل في الصعيد أنا اللي بكون مكلف بيها وعارف كل تفاصيلها
المهم إن بعد شغل فترة في الجريدة أدونى أجازة عشان أرتاح شويه.. خصوصا إن الاجازات هنا قليلة جداً بس يلا الحمدلله
رجعت البلد بعد شهر ونص من الشغل في الجريدة كنت مجهد جداً ومحتاج أرتاح، لما نزلت البلد كانت الساعة بتقرب من 10 بليل وبما إننا في الشتا فالشوارع فاضية في الوقت ده بس على الأقل كنت بلاقي ناس سهرانة على القهوة.. لكن الغريب إن القهوة كانت مقفولة.. قربت من البيت وخرجت المفتاح وفتحت الباب عشان مزعجش حد من أهلى اللي أكيد نايمين دلوقتي
دخلت على طول غيرت هدومى ونمت من التعب والإرهاق.. صحيت على خبط على باب الأوضة قومت وفتحت كان أبويا الحج منعم اللي أول ما شافنى قال
_ خليل.. إنت جيت إمتى؟
_ وصلت بليل يا حج.. وحشنى يا حج
_ إنت جيت الساعة كام؟
_ فى إى يا حج كده.. ده إنت مقولتليش حمد الله على السلامة حتى
_ جاوبنى يبنى رجعت الساعة كام؟
_ يعني يا حج على 10 الا ربع كده
أبويا بلع ريقه بالعافية وقلى
_ ومسمعتش حاجة بره؟
_ حاجة إى؟.. لأ الدنيا كانت هادية ومفيش حد ده أنا حتى أستغربت إن القهوة مقفولة
..
سكت أبويا وقعد على السرير وفي وسط حالة من الصمت والتساؤولات المحبوسة في عقلى.. سمعنا بره البيت صوت صراخ.. صراخ هز البيت
خرجنا نجري من البيت ولقينا الناس كلها بتجري ناحية بيت الشيخ صديق.. وده المفروض إنه إمام المسجد جريت مع الناس وأبويا حاول يشدنى ويرجعنى لكن ملحقش.. لما وصلت مع الناس المتجمعة قدام بيت الشيخ صديق.. والناس بتقول لا حول ولاقوة الابالله.. إن لله وإن إليه راجعون
مكنتش عارف مين اللي مات؟!
بس لقيت واحد بيقول حفيد الشيخ صديق مات والجن نفذ الوعد، مكنتش فاهم وعد إى وجن إى؟
سألت الراجل ده وقولتله
_ هو إى اللي حصل؟
_ حفيد الشيخ صديق مات جوه.. بس مات بطريقة مرعبة لدرجة إن أم الولد جالها إنهيار عصبى لما شافت منظره
_ ياااه للدرجة دي؟.. ليه هو كان ميت إزاى؟
_ بيقولوا إنها دخلت عليه لقيت جسمه مليان نمل بينهش فيه ومش مخلى حتى سليمة كأنه حيوان مفترس
_ لا إله إلا الله.. لا حول ولاقوة الابالله
_ مش بقولك موتة مرعبة.. بس قولى مش إنت خليل واد الحج منعم
_أيوة أنا… ليه السؤال؟
_ طيب نصيحة أوعى الشيطان يوزك وتفكر تعمل حاجه ولا تتكلم عن الموضوع في الجرايد
_ ليه بتقول كده؟
_عشان إنت مش قد آذاهم ولا قد اللي هما ممكن يعملوه فيك
_ هما مين أنا مش فاهم منك حاجه؟
_ اللهم احفظنا.. الجن.. الجن اللي لابس بنت عمار
_ عمار مين؟
_ عمار التربى.. ما أهو اللي بيحصل دلوقتي ده للشيخ صديق بسبب بنت عمار التربى
_ لا بقولك إى.. إنت بعد الجنازة تقعد معايا وإحكيلى الموضوع كله ومتخفش ليك الحلاوة
_ مش قصة حلاوة يسى الاستاذ.. والله انا ما عايز حاجه أنا خايف عليك
_ لا لا متخفش.. إنت أسمك إي؟
_ محسن إسمي محسن
_ تمام أشوفك بعد الجنازة
أتصلت بمدير الجريدة وطلبت منه يمدلى الاجازة شوية عشان في حادثة هنا وإنى هرجعله بسبق صحفي وتحقيق من الاخر
ووافق المدير اللي طبعاً يهمه المكسب في المقام الأول.. ورجعت البيت جهزت نفسي عشان أطلع الجنازة.. وخرجنا أنا وأبويا من البيت من غير ولا كلمة وروحنا معاهم الدفنة
طبعاً مش محتاج أوصفلكم المشهد كان عامل إزاى صراخ وعويل والنعش المتشال من الناس المتوجهين للمدافن اللي في اخر البلد.. لكنى لاحظت إن الشيخ صديق ساكت وكأنه مش متأثر من موت حفيده.. كانت ملامحه جامدة واقف ثابت
وبعد ما نزلوا الطفل للقبر وادفن
رجعنا البلد من تاني.. كانت لسه الساعة 3 العصر لقيت محسن بيقولى
_ تحب نقعد عندي ولا عندك؟
_ مش هتفرق.. خليها عندك
_ وماله تشرف يا أستاذ خليل
..
روحنا بيت محسن اللي كان قاعد لوحده.. وقالى
أنا هعلق على الشاي اقعد ارتاح.. وبعد شوية محسن جيه وقعد قدامي وقال
_ شوف أنا هحكيلك الحكاية اللي لسه مستمرة لحد دلوقتي ويمكن إنت هتعيش منها أحداث وهتشوف بعينك
الموضوع بدأ مع ياسر شاب محترم ومتدين جداً وبيدرس في كلية طب.. ياسر ابن راجل طيب فى البلد هنا إسمه فضل كل الناس كانت بتحلف بأدب الشاب ده وبأخلاقه.. لحد ما في يوم شاف ريهام بنت عمار التربى.. وريهام بصراحة كانت جميلة جداً وتلفت نظر إى حد بمجرد ما بتخرج من بيتها
ووقتها ياسر مكنش يعرف هى بنت مين؟
عشان طول فترة دراسته كان عايش في القاهرة.. ياسر حس إنه أتسحر أول ما شافها وقرر إنه يتقدملها راح وسأل عليها ولما عرف إنها بنت التربي أتصدم وقال إن مستحيل أهله هيوافقوا لكنه أتشجع وراح كلم والده وكان متوقع منه الرفض لكنه وافق.. وقرر إنه هيروح معاه ويتقدملها
ياسر يومها كانت الفرحة مش سيعاه.. بس في نفس الوقت كان ساكن جنب بيت التربي الدكتورة وفاء وأمها الست شادية.. وفاء كانت جميلة بس متجيش حاجة في جمال ريهام وللاسف كانت بتغير من ريهام عشان أحلى منها وبتعايرها إنها بنت التربي
ريهام كانت بتستحمل كلام وفاء عليها وكانت ساكتة ومش بترد… لحد اليوم اللي الدكتور ياسر ووالده وصلوا لبيت عمار التربى عشان يطلبوا أيد ريهام
..
الدنيا أتقلبت لما الخبر أتعرف.. وفاء وأمها كانوا هيتجننوا بس محدش كان فاكر إن الحقد هيوصل بيهم لدرجة تغضب ربنا.. بس
وقبل ما محسن يكمل كلامه سمعت صرخة تاني.. صرخة واحدة ست… محسن أتكلم وقال
ده صوت ريهام.. صوت ريهام
خرجنا نجري من البيت وكانت الصدمة..
يتبع الجزء الثاني
#السحرالاسود
(حرب الدجال)
الجزء الثاني
أول ما خرجنا شوفنا.. واحد واقع في الأرض وفاقد الوعي.. بصينا لفوق لقينا ريهام على وشها إبتسامة مفزعة.. أتكلم محسن وقال
اعوذ بالله من الشيطان الرجيم.. ده الشيخ فتحي اللي جاي من بلد جنبنا يعالج ريهام
قربنا من الراجل اللي كان لسه في النفس.. وده عشان البلكونة اللي وقع منها قريبة من الأرض وده من حسن حظه
قومناه من على الأرض كان بياخد نفسه بالعافية وأتكلم بصعوبة وقال
_ اللي عليها ملعون من أبناء إبليس ومسلط بالخراب والموت للبنت دي.. أنا عملت كل اللي أقدر عليه بس برضو مقدرتش
بصيت لمحسن اللي كان واقف مصدوم من اللي بيحكيه الشيخ فتحي.. بس أنا قولتله
_ محسن بقولك إى أنا عايز أقابل ياسر.. هو فين دلوقتي؟
_ بعد اللي كان بيحصل معاه هو ومراته.. رجع بيت أهله هو كمان وعايش معاهم بس حالته النفسية صعبة
_ خدني ليه عايز أشوفه لازم أعرف منه إي اللي حصل بالظبط
_ حاضر يا أستاذ أتفضل معايا
مشيت مع محسن لحد ما وصلنا لبيت في أول البلد.. البيت من الوهلة الأولى يبان إنه مقفول ومفيش حد ساكن فيه
خبطنا مرة وأتنين على الباب، أتفتح واللي فتح كان ست كبيرة في الخمسينات كده.. سألتها
_ هو ياسر موجود؟
_ مين حضرتك؟
_ أنا واحد من أهل البلد وكنت عاوزه في موضوع
_ أيوة موضوع إي؟.. وبعدين إنت تعرف ياسر منين؟
_ أسمعينى يا ست أنا عندي حل للمشكلة اللي عند إبنك
_ أنا إبنى معندوش مشاكل وأتفضل مع السلامه
وكانت هتقفل الباب في وشي لكن في اللحظة دي ظهر من وراها راجل كبير وباين عليه الوقار وقال
عيب كده يا أم ياسر دول ضيوف.. والضيف عندنا لازم يكرم وياخد واجبه إتفضل يا ابنى
..
كنت محرج جداً بس دخلت أنا ومحسن وقعدنا.. والراجل قال لمراته أعملى حاجة للضيوف يشربوها
وبصلى وقال
_ أنا سمعت إنك عندك حل لمشكلة إبنى بس هو إنت عرفت إي المشكلة الأول ؟
_ في الحقيقة اللي عرفته إن في حاجة معمولة لإبنك ومراته وفي ناس بتموت بسبب ده
_ اللي معمول لإبنى ومراته سحر إسود وللاسف من اقوى أنواع السحر.. مدفون جوه قبر ومش عارفين نوصل لحل
_ طيب أنا عايز أعرف إى اللي كان بيحصل بالظبط وأنا عندي الحل إن شاء الله.. في واحد أعرفه من القاهرة بيعالج بكتاب ربنا وهيحل الموضوع
_ شيوخ؟؟!… شيوخ تاني يبنى جبنا شيوخ كتير ومفيش فايدة… إذا كان الشيخ صديق اللي حاله يغم بعد وفاة حفيده ولا الشيخ فتحي اللي اترمي من البلكونة عشان حاول يخرج الملعون ده
_ طيب إحكيلى بس وإن شاء الله خير
قام الراجل ونادى على ياسر إبنه.. خرج من الأوضة شاب هزيل جداً دقنه طويلة وعينيه داخلة لجوه كأنه مش بينام.. مش هو ده الشخص اللي صورته متعلقة على الحيطة.. ده واحد تاني ملامحه مطموسة.. قد إى السحر مؤذي ويقتل الطموح ويحوله لإحباط وإحساس بالموت
إتكلم الشاب وقلى
_ أنا كنت سامع كل حاجة وأنا في الأوضة.. إى عندك الحل فعلاً ولا زى اللى قبلك جاي يعمل سبوبة علي قفانا
_ ياسر ممكن تهدي؟
_ منا كنت هادى وكويس وفي حالى، مشكلتى إنى حبيت واحدة وأتجوزتها مأجرمتش عشان حياتى تكون كده
_ إستعين بالله يا ياسر.. أحنا لازم نكون أقوى ومنستسلمش ليهم
_ إنت جاى عايز تسمع مش كده.. أنا هحكيلك.. هحكيلك المعاناة
_تسمع عن عضمة الدبيحة؟
_إى عضمة الدبيحة دي؟.. أوعى تكون تقصد؟!!
_ أيوة هى العضمة اللى بتتجاب من عند الجزار عشان يتعمل بيها أعمال وسحر وبلا أزرق
اللي بعض الناس المحترمة بتكسرها لما تدبح عشان ميتعملش بيها السحر
أنا روحت في يوم أتقدم لواحدة عجبتنى وزي إى حد كلمت أهلى وروحت أتقدمت وأتوافق عليا عشان انا الدكتور ياسر يعني عريس ميترفضش وحلم لأى بنت في القرية
الفرحة مكنتش سيعانى لما وافقوا.. وأتخطبنا وكانت الخطوبة 6 شهور.. أقدر أقولك إنهم أحلى 6 شهور في حياتي.. كنت مرتاح جداً لريهام وكنت حاسس إن هي دي البنت اللي هتريحنى في حياتي قدام
لكن قبل الفرح بأسبوع.. وفي اليوم ده بالتحديد كنت قايم أشرب وكانت الساعة واحدة بعد نص الليل.. دخلت المطبخ وبشرب حسيت بحد عدا من ورايا، بصيت ورايا مكنش فيه حد
رجعت تاني أكمل شرب ورجعت الأوضة عشان أنام لقيت ريهام بترن عليا ودي مش من عوايدها إنها ترن في وقت زي ده
فتحت الخط ورديت.. ألو أيوة يا ريهام
كان هو صوت ريهام بس كان غريب وكانت بتقول
_ إبعد عنى أنا مش عاوزاااك.. إبعد عنى أنا مش عوزااااك
قولتلها
_ إنتى بتقولى إى؟.. إنتى في وعيك؟
الخط قطع.. رنيت تاني وتالت لحد ما الخط أتفتح ولقيت ريهام بترد وصوتها زي ما تكون لسه صاحية وقلتلى
_ فى إى يا ياسر مصحينى ليه في حاجة.. الساعة 1 ونص
كان هو صوت ريهام الطيبعي اللي انا متعود عليه وقولتلها
_ لا يا ريهام أنا حلمت بكابوس وقولت أطمن عليكى
_ لا متخفش أنا كويسة.. كويسة يا ياسر
لكن الصوت رجع تاني وقالت
_ حد يتصل بحد في وقت زي ده إنتى غبى؟
_إى قولتى إى؟
_ مقولتش حاجه يا ياسر.. بقولك نتكلم الصبح أنا عاوزة أنام
_ ماشي يا ريهام
قفلت السكة وأنا مش فاهم إى حاجة.. تاني يوم كان الجمعة قومت من بدري أخدت دش وأتوضيت وصليت الصبح وأستعديت لصلاة الجمعة
واللى كان بيخطب هو الشيخ صديق.. وده شيخ البلد عندنا بس هو مكنش شيخ ولا حاجة ده واحد دجال ليه في السحر والأذي بس ربنا تاب عليه وفي ناس كانت بتقول إنه بيشوف وبيعرف حاجات بس انا مش مقتنع بالموضوع ده
المهم إنه بعد الصلاة لقيته بينده عليا
روحتله وقولتله نعم
قالى
_ إنت كويس يبنى؟
_ الحمدلله يا مولانا كويس
_ أنا عاوز أحصنك إنت وخطيبتك وعاوزكم متفوتوش فرض الفترة الجاية وسورة البقرة متتقطش من بيتكم
_ هو فى أى يا شيخ صديق؟
_ أسمع الكلام يبنى وبلاش جدال ويارب عديها على خير
مكنتش فاهم كلام الشيخ صديق.. لكن
قطع كلام ياسر صرخات أهل البلد.. صرخات أهل البلد كانت عالية جداً.. وده اللي خلانى أخرج من بيتى عشان أشوف بيت الشيخ صديق بيتحرق قدام عينيا ومراته وعياله بيقولوا الشيخ صديق جوه.. الشيخ صديق بيتحرق
وفي اللحظة دي شوفتها واقفة في البلكونة مبتسمة.. إبتسامة شيطان منتصر
هو إى اللي بيحصل؟
رد عليا ياسر وقالى
_ ردهم عليه يا أستاذ.. حاول معاهم بطريقته فكانت نهايته زي ما أنت شايف
حسبي الله ونعم الوكيل.. حسبي الله ونعم الوكيل
_ مش فاهم يا ياسر؟
_ الشيخ صديق رجع للسحر عشان يأذيهم فكانت دي نهايته
_ طيب هتروح تساعد الناس يا ياسر عشان تطفي الحريق
_ لا انا مش بخرج من البيت.. في ناس شايفة إنى أنا السبب في اللي بيحصل دلوقتي
وأحنا بنتكلم سمعنا دوشة ناحية بيت ريهام طلعنا فوق علي سطح البيت عشان نعرف اي اللي بيحصل.. واللى شوفناه والد ريهام واقع في الأرض والناس ملمومة حواليه
لكن في لحظة حصلت حاجه مش متوقعة.. يتبع الجزء الثالث
#السحرالاسود
( حرب الدجال)
الجزء الثالث والاخير
ولاد الشيخ صديق اللي كانوا واقفين مع أمهم وقعوا على الأرض وكانوا بيصرخوا من الألم.. بصيت لياسر وأنا بهز دماغي إنى مش فاهم حاجه
أتكلم ياسر وقال
_ مكفهوش الشيخ صديق عايز يقطع نسله
_ هو مين ده يا ياسر؟.. بنى ادم
_ لا شيطان مسلط من بنى آدم بسحر اسود.. دمر حياتنا ولما الشيخ صديق.. الدجال القديم اللي كان في يوم معاهم تدخل عشان يساعد كانت النتيجة الموت
_ أنا كده توهت منك
_ أدخل يا أستاذ أكملك الحكاية.. ومتشغلش بالك بالى بيحصل بره ومتخفش اللي واقع في الارض ده والد ريهام كان بيحاول يدخلها الاوضه بس وقع من فوق بقا ولا هي زقته من فوق.. هيقوم دلوقتي
_ إنت إى الامبالاة اللي بتتكلم بيها دي.. الدنيا مولعة بره
_ عاوزنى أعمل إى أطلع أساعد.. عشان الناس تشتمنى وتضربنى.. ولا أموت نفسي وأموت ريهام عشان السحر ينتهي
_ مش فاهم هينتهي إزاي؟
_ الشيخ صديق قبل ما يموت قال إن الحل واحد من تلاتة
الساحر يموت.. أو المسحور يموت.. او نلاقي العمل
_ مين هو الساحر؟
_ كل الشكوك كانت في الدكتورة وفاء ووالدتها بس لما حصل اللي حصل سابوا البلد وعزلوا
_حصل اللي حصل؟.. اللي هو إى؟
_ إحنا وقفنا فين؟
_ لما الشيخ صديق الله يرحمه نصحك
_ أه… مكنتش فاهم النصيحة ومربطش اللي شوفته وقتها بالنصيحة.. ورجعت البيت ومقدرش أقولك إن في حاجة حصلت تاني.. غير إنى مبقتش طايق ريهام ولا طايق حد
مبقاش ليا نفس للاكل ولا الشرب.. بدأت أكره صوت القرآن والأذان.. كنت بحاول أتغلب على الإحساس ده.. حاولت وقتها إنى أصلى بس أول بس ما كنت بحاول أتوضي كنت بحس اني بضرب
وللاسف مع أحترامي لاهلى.. محدش فيهم كان منتبه لحالتى ولا أنا وصلت لأيه أنا كنت متدمر حرفيا
وأستمرت الأيام علي إنى أكلم ريهام شويه في التليفون وأيام أروح أزورهم في البيت
وكنت بلاحظ إنها متغيرة هي كمان بس الشيطان كان عامى عينيا عن الحقيقة مكنتش متخيل إن الامور هتوصل لكده
عدت فترة الخطوبة وأتجوزنا أنا وريهام.. عشان تبدأ معاناة جديدة.. كنت بحلم بكابوس ملهوش تفسير
بحلم إنى واقف قدام ريهام بس مش لوحدي ناس كتير زيي وبياجى مخلوق منظره مفزع بيطير رؤوس كل الشباب اللي واقفين ما عدا أنا وبيقرب منى وبيقولى إبعد عنها.. إبعد عنها
أقدر اقولك إن الحياة كانت مع ريهام جحيم مكنش في لحظات سعيدة في حياتنا
كنت لما بحاول أقرب من ريهام كنت بشوفها قرد وهي كمان كانت بتصرخ وتلم عليا الشارع والجيران.. لحد ما في يوم دخلت الأوضة لقيت واحد قايم من جنبها.. قايم من جنب مراتى هي حصلت بتخوني كمان
بس قبل ما أفكر أعمل حاجة.. دققت في ملامح الشخص اللي قدامى واللى على وشه إبتسامة مستفزة.. كان أنا أيوة أنا نسخة منى بس أطول شوية وعنده دقن كبيرة
وأختفي.. مكنتش مصدق اللي بيحصل معايا لحد اليوم اللي حصلت فيه الكارثة
لما جات ريهام من بره وكانت بتعيط ولما سألتها في إى؟
قلتلي أنها حامل.. المفروض خبر زي ده يفرحني بس ده كانت كارثة وفضيحة أنا مقربتش من ريهام من يوم ما أتجوزنا ده حصل إزاى؟
نزلت فيها ضرب ومن كتر صراخها أهلها دخلوا الشقة وخلصوها من إيدي بالعافية
قعدت وحكيت على اللى قلتوا بنتهم.. بس في الوقت ده الباب خبط وكان الشيخ صديق
واللى لما دخل البيت فضل يستعيذ بالله من الشيطان الرجيم.. وفضل يقرأ قرآن ولأول مرة من فترة أحس براحة وأنا سامع القرآن
أما ريهام فصرخت وكانت هتضرب الشيخ صديق قام أبوها يمنعها زقته وشتمت أبوها بإقذر الشتايم
الشيخ صديق قال إنها متسيطر عليها
وحاول الشيخ صديق إنه يساعد.. لكن ردت عليه ريهام وقالت
_ أحنا بينا عهد يا صديق لا تأذينا ولا نأذيك.. بلاش ترجع الحرب دي تاني
رد الشيخ صديق وقال
_ مش هسيبكم تأذوا حد.. أنا عارف إنك مسلط من ساحر وإنك عاوزهم يسيبوا بعض بس صدقنى مش هتعرف تعمل حاجة وهحرقك.. أخرج أحسنلك
ردت عليه ريهام او اللي على لسان ريهام وقال
_ مش هخرج ومش هسيبها يا صديق
….
الشيخ صديق بدأ يقرأ عليها آيات من القرآن الكريم ومكنش في حاجه بتحصل غير صراخ.. لكن الشيخ صديق بدأ يقول كلام مش مفهوم
وقال
_ هستخدم معاكم أسلوبكم.. وهتخرج بس في الوقت ده ريهام نزفت.. نزفت دم كتير
وبسرعة نقلناها المستشفى
والشيخ صديق قال ال3 حلول
موت الساحر.. او موت المسحور.. او العمل يتلقى
بس وكانت نهاية الشيخ صديق هي التمن.. وعرفت إنهم جابوا شيخ إسمه فتحى ومعرفش يعمل حاجة
_ طيب تسمحلى يا ياسر.. أنا أعرف شيخ كويس في القاهرة إسمه الطيب هجيبه هو معالج كويس ومش هنخسر حاجة
_ اللي تشوفه يا أستاذ وربنا يستر
خرجت من بيت ياسر.. أعترف إنى غلطت أكبر غلطة إنى جبت الشيخ الطيب وهتعرفوا ليه؟
لما أتصلت بيه الراجل ممنعش خالص ووافق.. وفي خلال يومين كان في البلد جيه وسمع منى الحكاية وطلب إنى أفضل بعيد وراح على بيت ريهام.. أقدر أقولكم إن صرخات ريهام مش هبالغ لو قولت إنها كانت بتهز الأرض.. ساعة والشيخ الطيب جوه وصوت الصراخ مش بيوقف.. لحد ما خرج وهو مجهد جداً وقال
_ هجيلهم تاني بعد أسبوع.. اللي عليها جن كافر يبنى مش هيخرج بسهولة.. أنا حاولت بكل الطرق بس محتاج أهدي وأرجع تاني
..
ومشي الشيخ الطيب.. مشي عشان تكون دي أخر مرة أشوفه فيها.. عشان وهو راجع العربية أتقلبت ومات.. مات الشيخ الطيب
مات وأنا حاسس بالذنب وإنى السبب في موته
قررت أرجع الجريدة وإبعد عن البلد يومين.. جهزت قصة تحت عنوان السحر الاسود
ورجعت البلد عشان أشوف في مستجدات ولا لأ؟
لما رجعت كان في هدوء مريب مسيطر على البلد.. أتمشيت شوية لحد ما سمعت صوت آذان العصر دخلت أصلى ولقيت ياسر جوه كان بيقرأ قرآن وبيبكى سلمت عليه وقولتله
_ إي في جديد؟
_ هحكيلك بعد الصلاة
وبعد ما صلينا إتكلم وقال
_ بعد يومين من مشيانك.. صحيت لقيت نفسي فايق نفسي مفتوحة على الاكل والشرب.. نفسي أصلى مكنتش فاهم في إى؟
كنت جعان أوي وعشان كده دخلت المطبخ وعملت أكل وأكلت.. وأنا باكل سمعت صراخ جاي من بعيد
طلعت فوق السطح عشان أسمع جملة واحدة كانت كفيلة تخلى الدموع تملى عينيا في لحظة
ريهام ماتت.. ريهام ماتت
اهلها دخلوا عليها أوضتها لقيوها منتحرة وقاطعة الشرايين.. ماتت ريهام مات المسحور وبطل السحر وحسبى الله ونعم الوكيل.. حسبي الله ونعم الوكيل
نهاية ظالمة لناس كانت عاوزة تعيش في حب وسلام لكن الكره والحقد والنفس الأمارة بالسوء بقت صفات كتير من البشر اللي عايشين وسطنا ومشكلتنا الحقيقة هي عدم الرضا بقضاء الله والنصيب
ربنا يرحم اللي مات.. وينتقم من الظالم

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى